AI (Artificial Intelligence) ogólnie

...a raczej wszystko o wszystkim. Debaty na dowolne tematy.

AI (Artificial Intelligence) ogólnie

Postprzez SzErN w 27 Sty 2006, 19:37

Po trudach i znojach wkoncu postanowilem napisac a raczej przepisac :mrgreen: troche tekstu z nowego CDA na temat tworzenie gier FPS a konkretnie tego jak powstaja skrypty do AI i chos nie jest to zwiazane bezposrednio ze STALKEREM, sadze ze pomoze zrozumiec dlaczego czekamy na niego tak dlugo.

Potwory i ich AI
Sprawa prosta to to nie jest. Bo to jest tak - na samym poczatku trzeba stwierdzic, co w ogóle wchodzi w zbiór zachowan potwora. W przypadku D3 (i zreszta wiekszosci gier FPS) mozna mówic, ze wiekszosc siersciuchów, zombiaków itp. cel ma ten sam ZABIC. Kiedy to jest znane, programuje sie te podstawowe zachowania tworzac dla nich specjalne komendy - np. skradaj sie, skocz i atakuj, uciekaj itp.
Z tych komend tworzy sie nastepnie bardziej zlozone zachowania, laczac np. skradanie sie z chodzeniem po scianie. Calosc wyglada jak pisanie skryptu. Jednak aby potwór mial kontakt ze swiatem, nalezy go wyposazyc w pewne zmysly - sluchu, wzroku, wysokosci, odleglosci. Do wiekszosci z nich stosuje sie tracelines.
Co to jest i po co to jest? Ano to jedna ze sprytniejszych funkcji stosowanych w FPS-ach. Za jej pomoca tworzy sie bron, animowane, sterowane mechanizmy i wiele innych rzeczy. W tym równiez inteligencje potworów. Tracelines to nic innego jak "radar", który sledzi, co jest wokól niego. Jezeli cos wykryje - podaje dokladna informacje, gdzie to jest. Przy odrobinie wysilku moze podac takze, co to jest. W ten sposób potwory sledza, czy akurat nie przechodzisz obok!
W starych grach nie mialo znaczenia, czy one cie naprawde widza - po prostu cie "czuly" nawet przez sciany. Tracelines wystrzeliwane bylo wszedzie wokól potwora i przez to ten wiedzial, co ma za plecami. Aby jednak nie bylo to nie fair wobec gracza, programisci zawezaja czulosc potworów do wyprowadzania tracelines jedynie na wprost, i to na ograniczona odleglosc Wynik - potwór nie widzi cie, kiedy sie zblizasz od tylu lub z boku. I to jest OK...Ale nie do konca. Skutkiem tego jest bowiem taki myk, ze stwór moze cie nie zobaczyc, kiedy jestes w odleglosci np. dziesieciu metrów na wprost niego, bo zasieg tracelines zostal ustawiony na osiem metrów! Jezeli dodatkowo programisci zdefiniowali odpowiednio obiekty, potwór z drugim potworasem sie nie pogryza, a NPC cie nie zatakuje.
Co innego w takich HL2 czy FEAR. Te gry, poza schematem omówionym wczesniej,maja o wiele bardziej skomplikowane algorytmy i wykorzystuja specjalne zachowania w danych miejscach. Np. przeciwnik moze wiedziec, ze warto skorzystac z szafy w danym pokoju, chowajac sie za nia. Nie bedzie jednak potrafil wykorzystac tej umiejetnosci wzgledem kamienia czy drzewa. Dlaczego? Odpowiedzi moga byc dwie. Po pierwsze, kamien nie zostal uwzgledniony jako wazny obiekt w zachowaniach AI. Po drugie, nie znajduje sie na tzw. sciezkach AI, polozonych na mapie przez level designera. Czym sa owe sciezki? Level designer moze, a nawet powinien wyznaczyc na mapie specjalne trasy patrolowania dla AI. Jezeli potwór nie jest zaczepiany, wedruje wlasnie nimi. Mozna tez wczesniej przygotowac sciezke, po której przeciwnik bedzie uciekal po amunicje lub pomoc. Ten schemat funkcjonuje we wszystkich grach FPS.

Tekst ten powstal w oparciu o material zamieszczony w CDA / respekt dla redakcji:D / LPKorn3324
SzErN- mogles choc napisac, ze starales sie przeksztalcc ten tekst, a nie od razu przyznawac sie do tego, ze jest zywcem? przepisany ;)
Ostatnio edytowany przez SzErN, 27 Sty 2006, 23:24, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
SzErN
Tropiciel

Posty: 386
Dołączenie: 11 Lis 2005, 13:56
Ostatnio był: 05 Maj 2009, 23:21
Miejscowość: okolice Kobierzyc woj.Dolnoslaskie
Kozaki: 0

Reklamy Google

Postprzez panish w 27 Sty 2006, 19:44

Ty, to nowe CD-Action juz wyszlo? Bo w starych numerach tego tekstu nie ma. :D

A tak poza tym, to musze od kogos pozyczyc 15zl (znowu...) bo teks, który tu nam zaprezentowales SzErN jest bardzo ciekawy. Moze nie odkrywczy, ale w szalenie przystepny sposób zeznajamia (czy moze zaznajamia? kto to do cholery wie?!) nas z zadaniem kodera.

THX & GOOD JOB! Ja jutro lece do kiosku. :wink:
Awatar użytkownika
panish
Tropiciel

Posty: 391
Dołączenie: 07 Maj 2005, 16:36
Ostatnio był: 19 Lut 2018, 05:22
Miejscowość: Warszawa
Kozaki: 1

Postprzez ThreeZ w 27 Sty 2006, 19:47

Tylko nikt zesz kurna nie wspomnial ze bez zgody redakcji CD-ACTION nikt tego tekstu nie ma prawa zamieszczac! Miejcie na uwadze prawa autorskie...
Awatar użytkownika
ThreeZ
Tropiciel

Posty: 315
Dołączenie: 07 Maj 2005, 15:21
Ostatnio był: 02 Sie 2014, 15:01
Miejscowość: Rybnik
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: Gauss Gun
Kozaki: 2

Postprzez klawisz w 27 Sty 2006, 20:02

Jak CD-Action napisze do mnie, aby usunac temat to go usune. Ale nie widze skarg.
Awatar użytkownika
klawisz
Retired

Posty: 684
Dołączenie: 16 Lis 2004, 14:27
Ostatnio był: 05 Mar 2024, 18:38
Miejscowość: Sopot
Kozaki: 87

Postprzez mons w 27 Sty 2006, 20:12

off : jest juz nowe CDA ? ;P
Awatar użytkownika
mons
Łowca

Posty: 485
Dołączenie: 26 Wrz 2005, 18:49
Ostatnio był: 26 Kwi 2011, 17:43
Miejscowość: Stolica
Kozaki: 1

Postprzez panish w 27 Sty 2006, 20:28

"Z innych tekstów warto zapoznac sie z "Sekretami gier FPS" w dziale "O grach inaczej". Wbrew pozorom nie chodzi tu o rozmaite "hidden party" w grach, a o sekrety ich tworzenia - tak sztuczki i tricki programistów, dzieki którym gry wygladaja na lepsze niz naprawde sa, jak i wytlumaczenie schematów dzialan rozmaitych procedur, wykorzystywanych przy tworzeniu. Pewnie kazdy slyszal cos o triggerach, brushach, skryptach, traceline'ach, czy o AI. Ale ilu z was moze podac dokladna definicje owych pojec i to jak sie je wykorzystuje w grach?"

http://www.cdaction.pl/?strona=wyswietl&id=643 - jest juz nowe CDA!!! xD
Awatar użytkownika
panish
Tropiciel

Posty: 391
Dołączenie: 07 Maj 2005, 16:36
Ostatnio był: 19 Lut 2018, 05:22
Miejscowość: Warszawa
Kozaki: 1

Re: AI (Artificial Intelligence) ogólnie

Postprzez Touchdown w 27 Sty 2006, 22:29

SzErN napisał(a): (...) I i chos nie jest to zwiazane bezposrednio ze STALKEREM, sadze ze pomoze zrozumiec dlaczego czekamy na niego tak dlugo. (...)


Ja mam nadzieje (ba, jestem tego pewien!), ze stalker bedzie mial AI wysylajace na orbite wszystko co do tej pory w tej kwestii bylo. Ale tekst dosyc ciekawy. Dobrze, ze SzErN go dal, bo CDA i tak nie kupie (bo kupuje tylko gdy jest cos czadowego, ostatni numer jaki mam, kupilem dlatego, ze dali Blair Witch Project ;) ).
Awatar użytkownika
Touchdown
Retired

Posty: 1060
Dołączenie: 07 Maj 2005, 14:01
Ostatnio był: 29 Maj 2015, 17:06
Kozaki: 26

Postprzez LPKorn3324 w 28 Sty 2006, 00:38

ok, dodalem male info, które SzErN dal w nieco innym konterkscie ;) material ok, a CDA nei kupie bo jakos nic ciekawego nie ma (recki bo na pelnych ver to mi jakos nie zalezy)
Awatar użytkownika
LPKorn3324
Retired

Posty: 647
Dołączenie: 23 Kwi 2005, 13:46
Ostatnio był: 01 Lis 2014, 14:04
Miejscowość: Poznan
Kozaki: 0

Postprzez MURDA w 28 Sty 2006, 01:16

chcesz myslacych przeciwników idz zagrac po sieci ;]
MURDA
Stalker

Posty: 112
Dołączenie: 27 Lis 2005, 02:40
Ostatnio był: 05 Sie 2006, 19:04
Kozaki: 0


Powróć do Prawie o wszystkim

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości