Zagadki [historia mniej znana]

...a raczej wszystko o wszystkim. Debaty na dowolne tematy.

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez The Witcher w 16 Cze 2009, 21:10

Ja wiem!!!

To jest szwedzki trzymasztowy galeon "Solen" brał udział w bitwie pod Oliwą w 1627r. Miał 38 dział i 300t wyporności.
Został zakupiony przez Szwedów w Holandii i przebudowany na okręt wojenny. Podczas bitwy zaatakowany i abordażowany przez Polski mniejszy galeon "Wodnik". Podczas walki zginął kapitan Alexander Foratth, gdy Szwedzi zaczęli przegrywać inny okręt szwedzki rozdupcył "Solena" :E. Przeżyło 46 członków załogi.
The Witcher
Legenda

Posty: 1176
Dołączenie: 31 Lip 2008, 09:03
Ostatnio był: 28 Wrz 2025, 11:15
Ulubiona broń: --
Kozaki: 329

Reklamy Google

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez Terminus w 17 Cze 2009, 12:27

Będę Hardcorem:
Image

Ewentualnie za połowę punktów:
Image Image
Mała podpowiedź:
I wish I was in de land ob cotton,
Old times dar am not forgotten;
Look away! Look away! Look away! Dixie Land.
In Dixie Land whar I was born in,
Early on one frosty mornin,
Look away! Look away! Look away! Dixie Land.
CREDO [łac. Wierzę]
Awatar użytkownika
Terminus
Deliryk

Posty: 3957
Dołączenie: 22 Cze 2007, 06:15
Ostatnio był: 13 Maj 2025, 11:07
Kozaki: 1450

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez Medium w 17 Cze 2009, 13:52

Pierwsze zdjęcie najbardziej przypaomina mi jednostkę Alligator - pierwszy okręt podwodny Unii.
Trzecie zdjęcie - rysunek, (drugie chyba też) za połowę punktów: http://pl.wikipedia.org/wiki/Hunley

Pozdrawiam

Medium
Medium
Stalker

Posty: 127
Dołączenie: 01 Wrz 2008, 08:29
Ostatnio był: 30 Gru 2009, 23:59
Miejscowość: Ełk
Kozaki: 1

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez Terminus w 17 Cze 2009, 14:10

Oczywiście druga część zagadki dotyczyła konfederackiego okrętu podwodnego H.L.Hunley [nazwa pochodzi od jego konstruktora, który zginął w trakcie jednego z rejsów szkoleniowych]. Ta jednostka dzierży palmę pierwszego op, który przeprowadził skuteczny atak na nawodny okręt przeciwnika. Pierwsze zdjęcie przedstawia Hunley'a w trakcie podnoszenia z dna. Drugi to kopia szkicu -jedynego do czasu znalezienia wraku obrazu przedstawiającego okręt.

Czekamy tylko na wyjaśnienie co jest na pierwszym zdjęciu. To nie jest Alligator.
CREDO [łac. Wierzę]
Awatar użytkownika
Terminus
Deliryk

Posty: 3957
Dołączenie: 22 Cze 2007, 06:15
Ostatnio był: 13 Maj 2025, 11:07
Kozaki: 1450

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez von Carstein w 17 Cze 2009, 15:32

To pierwsze coś to kuter torpedowy! Typu Davidek!

Podczas wojny secesyjnej w USA, marynarka wojenna Konfederacji była znacznie słabsza od marynarki Unii i nie mogła się przeciwstawić skutecznie blokadzie morskiej skonfederowanych stanów przez Unię. Dlatego też konfederaci podejmowali próby wprowadzenia nowych środków technicznych, pozwalających na częściowe zniwelowanie przewagi. W blokowanym przez siły Unii porcie Charleston, porucznik Francis Lee prowadził prace nad niewielkimi kutrami parowymi uzbrojonymi w miny wytykowe, nazywane też wówczas "torpedami". Pierwsza jednostka tego typu, CSS "Torch" zaatakowała pancerną fregatę USS "New Ironsides" 21 sierpnia 1863. Parowy silnik łodzi zawiódł i atak nie powiódł się, lecz mimo to kuter zdołał ujść.

Z uwagi na nagrodę 100.000 dolarów, jaka została zaoferowana przez władze Konfederacji za zatopienie "New Ironsides", w 1863 grupa przemysłowców z Charleston zebrana przez Theodora Stoney utworzyła spółkę Southern Torpedo Company i zbudowała z prywatnych funduszy w zakładach Stoneya nad rzeką Cooper znacznie doskonalszą jednostkę, nazwaną CSS "David".

Kadłub "Davida" miał kształt cygara, o okrągłym przekroju; większa jego część zanurzona była w wodzie, a nad powierzchnię wystawał jedynie grzbiet, z odkrytym przedziałem załogi oraz komin znajdujący się w przedniej części, przez co okręt był trudny do spostrzeżenia i trafienia. Długość wynosiła ok. 15,25 m, szerokość ok 1,80 m. Napęd zapewniała mu niewielka maszyna parowa, poruszająca jedną śrubę, umieszczoną na końcu kadłuba. Załogę stanowiło do 4 osób, obsługujących kocioł i maszynę parową oraz ster. Uzbrojenie stanowiła mina wytykowa konstrukcji Lee przymocowana na drzewcu na dziobie.

W nocy 5 października 1863, CSS "David" dowodzony przez porucznika Williama T. Glassella zaatakował pancernik USS "New Ironsides" w porcie Charleston. "David" zdołał podejść na niewielką odległość do celu, kiedy został spostrzeżony przez wartownika na okręcie. Wówczas Glassell wystrzelił ze strzelby, raniąc śmiertelnie jednego z oficerów na "New Ironsides", po czym kuter z maksymalną prędkością uderzył miną w prawą burtę pancernika. Mina wybuchła na głębokości ok. 190 cm, lecz spowodowała jedynie niewielkie uszkodzenie pancernego okrętu. Z kolei "David" od wywołanej eksplozją oraz przechyłem "New Ironsides" fali, został częściowo zalany wodą, co wygasiło ogień pod kotłami. Kuter dryfował pod ostrzałem karabinowym marynarzy Unii i Glassell z palaczem opuścili "Davida" i dopłynęli wpław do brzegu. Jednakże, nie umiejący pływać sternik wraz z mechanikiem, który powrócił na kuter, zdołali po pewnym czasie opanować sytuację, rozpalić pod kotłami i powrócić do portu Charleston. Było to pierwsze użycie miny wytykowej w warunkach bojowych.
Jednostka typu David porzucona po upadku Charlestonu - widoczna śruba napędowa

"David" używany był w akcji jeszcze dwa razy: 6 marca 1864 przeciw parowcowi USS "Memphis" na rzece North Edisto i 18 kwietnia 1864 przeciw USS "Wabash" pod Charleston, lecz ataki te nie były udane.


Żródło: Wikpedia.

Hurej!




***************************************************************

ZAGADKA

Łatwa. Co to za okręt? Typ, nazwa, parametry konstrukcyjne, losy jednostki...

Image
Ostatnio edytowany przez von Carstein, 17 Cze 2009, 22:28, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
von Carstein
Weteran

Posty: 690
Dołączenie: 28 Lut 2009, 15:00
Ostatnio był: 05 Kwi 2018, 12:01
Kozaki: 43

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez Ropasiak w 17 Cze 2009, 22:39

Terminus: " U534.Wydobyty przez Smit Tak 23 sierpnia 1996. Do obejrzenia w Liverpoolu?"

A tera ja: Został zatopiony w 1945, zgineło 3 cżłonków załogi, reszte (49) uratowano.
Wszedł do służby w 1942 roku . Podczas krótkiego postoju U-534 został
wyposażony w prowizoryczne "chrapy", bez
możliwości regulacji położenia.
| Ryzen 7 5700X (4.85GH) | Gigabyte B450 Gaming X | Arctic Liquid Freezer II 280mm | 40GB DDR4 RAM 3466MHz CL16| PowerColor RX 6700XT Hellhound 12GB GDDR6 (+Cooler Master ELV8) | Kingstone KC3000 2TB + Crucial BX500 1TB | Gigabyte Aorus Elite Platinum ATX 3.1 850W | Fractal North XL White (+Cooler Master Halo 2 120mm) | Windows 10 Pro x64
Ropasiak
Tropiciel

Posty: 342
Dołączenie: 29 Mar 2008, 18:02
Ostatnio był: 04 Mar 2025, 17:36
Frakcja: Wolność
Ulubiona broń: SVUmk2
Kozaki: 18

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez Terminus w 17 Cze 2009, 22:53

Wracając na ląd. Co to jest?
Image

__________________________________________________________________
EDIT:
Widzę, że są trudności z zagadką. Dorzucę jeszcze to:
Image
Ropasiak dobrze myślał tylko kierunki mu się pomyliły. Więcej już nie mogę podpowiedzieć.
Ostatnio edytowany przez Terminus 19 Cze 2009, 20:56, edytowano w sumie 2 razy
CREDO [łac. Wierzę]
Awatar użytkownika
Terminus
Deliryk

Posty: 3957
Dołączenie: 22 Cze 2007, 06:15
Ostatnio był: 13 Maj 2025, 11:07
Kozaki: 1450

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez Ropasiak w 17 Cze 2009, 22:55

Wydaje mi isę, że to jest radzieckie coś do rozwalania Min...

Albo radziecki transporter do transportowania ludu przez pole minowe.
| Ryzen 7 5700X (4.85GH) | Gigabyte B450 Gaming X | Arctic Liquid Freezer II 280mm | 40GB DDR4 RAM 3466MHz CL16| PowerColor RX 6700XT Hellhound 12GB GDDR6 (+Cooler Master ELV8) | Kingstone KC3000 2TB + Crucial BX500 1TB | Gigabyte Aorus Elite Platinum ATX 3.1 850W | Fractal North XL White (+Cooler Master Halo 2 120mm) | Windows 10 Pro x64
Ropasiak
Tropiciel

Posty: 342
Dołączenie: 29 Mar 2008, 18:02
Ostatnio był: 04 Mar 2025, 17:36
Frakcja: Wolność
Ulubiona broń: SVUmk2
Kozaki: 18

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez von Carstein w 18 Cze 2009, 12:31

A więc napiszę coś więcej o tym u-boocie.
U-534 to okręt typu IXC/40. Miał 6 wt. i działo kal. 105 mm, a także kilka (zależnie od wersji) dział przeciwlotniczych - ten miał poczwórne działko flak kal. 20 mm. i może też podwójne działko kal. 20 mm na kiosku. Okręty tego typu posiadały też znaczny zasięg.

Wymiary: 76,5 x 6,8 x 4,7m.

Okręt podwodny U-534 (typ IXC/40)został
zbudowany w stoczni Deutsche Werft AG,
Hamburg.
Wszedł do służby 23 grudnia 1942.
U-534 w ciągu swojej 2,5-letniej służby odbył
zaledwie 3 patrole. Nie odniósł sukcesów, poza
strąceniem jednego samolotu. Przez cały okres
służby był pod dowództwem Heberta Nollau.
8 maja 1944 wypłynął na północny Atlantyk z Bergen
(dow. Kapitän-Leutnant Herbert Nollau). Po 98
dniach patrolu, który miał charakter
meteorologiczny, zawinął do Bordeaux 13 sierpnia.
Ze względu na sytuację na froncie zachodnim,
remont okrętu w Bordeaux okazał się niemożliwy.
Podczas krótkiego postoju U-534 został
wyposażony w prowizoryczne "chrapy", bez
możliwości regulacji położenia.
Już 25 sierpnia opuścił port w Bordeaux, aby 24
października, po 61 dniach, dotrzeć do Norwegii.
Następnego dnia wypłynął do Flensburga.
W kolejny, już ostatni patrol wypłynął 3 maja 1945.
W dwa dni póżniej został zatopiony...
Clay Blair, amerykański historyk, w swojej książce
zatytułowanej Hitler's U-boat War (1996; polskie
wydanie nakładem MAGNUM wyszło pod tytułem
Hitlera Wojna U-Bootów ) pisał o losach U-534:

"[...] 5 maja 1945, pilotowany przez J.D. Nicola Liberator
z 86 Dywizjonu RAF, zatopił go w cieśninie Kattegat.
Trzech członków załogi zginęło, resztę, w liczbie
czterdziestu dziewięciu, w tym Nollaua, uratowano. 23
sierpnia 1996 roku U-534 ponownie zyskał rozgłos
publiczny, gdy holenderska spółka ratownictwa morskiego
Smit Tak z Rotterdamu podniosła doskonale zachowany
wrak z dna morskiego. Wtedy też agencje informacyjne
podały, że Nollau "popełnił samobójstwo w roku 1976".
Ekipa ratownicza zapowiedziała, że U-Boot zostanie
poddany renowacji, a następnie wystawiony w Liverpoolu."


A tutaj o ładunku:

Pierwsze "skarby" z niemieckiego okrętu podwodnego U 534,
zatopionego 5 maja 1945 r. u wybrzeży Danii, rozczarowały zwolenników
legendy głoszącej, iż wrak kryje złoto, diamenty oraz szczątki wysokich
nazistowskich dostojników. Z ładowni podniesionego w poniedziałek U
534 wydobyto ... 100 butelek wina i karton prezerwatyw. Niestety, 48 lat
przebywania w wodzie sprawiło, iż etykiety z butelek uległy zniszczeniu i
nie wiadomo, czy chodzi o wino reńskie czy mozelskie.

Łódź najprawdopodobniej nie przewoziła więc ani kosztowności, ani też
nie wywoziła do Południowej Ameryki Martina Bormanna, bliskiego
współpracownika Hitlera, czy żony führera Ewy Braun. Zdaniem
ocalałych marynarzy z U 534, główną zawartość ładowni stanowiły
ziemniaki i papierosy, ale zdaje się, że nie przetrwały one półwiecznego
zanurzenia w słonej wodzie.

Dokładne przeszukanie U 534 potrwa kilka miesięcy. Na razie zdołano
wylać z niego wodę oraz usunąć podstawowe uzbrojenie. Z barki, na
której spoczął, wrak zostanie teraz przetransportowany na teren stoczni
Hirtshals, gdzie będzie poddany szczegółowym oględzinom. Jednak już
pierwsze badania wykazują, że okręt U 534 zachował się w
nadspodziewanie dobrym stanie, wiele z jego urządzeń pokładowych jest
wciąż sprawnych.

Zapewne jeszcze dłużej pociągnie się postępowanie prawne, mające
rozstrzygnąć , do kogo należy łódź i jej zawartość. Na razie
dysponentem wraku jest duńskie ministerstwo obrony, lecz oczekuje się,
że z roszczeniami do U-Boota wystąpi wiele stron. Duński wydawca
prasowy Karsten Ree, który sfinansował podniesienie wraku, zamierza
przekształcić łódź w muzeum. Marynarze z U 534 uważają, że łódź - po
zbadaniu - powinna zostać zatopiona.


Źródło: Facta...
Awatar użytkownika
von Carstein
Weteran

Posty: 690
Dołączenie: 28 Lut 2009, 15:00
Ostatnio był: 05 Kwi 2018, 12:01
Kozaki: 43

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez Terminus w 22 Cze 2009, 09:59

Ponieważ zagadka nie spotkała się z odzewem [zbyt trudna?]; sam podaję odpowiedź:
Na zdjęciu i rysunku jest Krupp Raumer-S Minenraumpanzer , prototyp 130 tonowego, niemieckego trału minowego.
Zbudowano tylko prototyp. Ze względu na jego niewielką prędkość i coraz mniejszy sens posiadania [armia niemiecka była w defensywie, więc nie miała przed sobą pól minowych do sforsowania] nie podjęto produkcji seryjnej. Na zdjęciu: prototyp zdobyty przez Amerykanów na terenie zakładów Kruppa w 1945 roku. Proszę zwrócić uwagę na przegubową konstrukcję pojazdu.
A kończąc wątek pojazdów przeciwminowych, zamieszczam amerykańską przymiarkę czyli T-10 "Big foot" [prototyp].
ImageImage

Ponieważ ja mam jeszcze w zanadrzu "ciekawsze", czyli w domyśle "trudniejsze" zagadki, to może ktoś inny wrzuci teraz swoją?
CREDO [łac. Wierzę]
Awatar użytkownika
Terminus
Deliryk

Posty: 3957
Dołączenie: 22 Cze 2007, 06:15
Ostatnio był: 13 Maj 2025, 11:07
Kozaki: 1450

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez von Carstein w 22 Cze 2009, 13:09

O... widzę, że Terminus sam odpowiedział na swoją zagadkę... szkoda. Jakbym miał czas...

Oto moja zagadka.

Image Image Image

Wstawiaj duze obrazki jako miniatury ;) - caleb59

Powiedzcie mi, jakich formacji to żołnierze, z jakich narodów, jakie mają na sobie uzbrojenie, epoki z jakich pochodzą... macie wyczerpać temat.

Podpowiedz.

Image - czyste złoo...

Patrz uważnie...

Aha... jak ktoś będzie miał jakieś materiały o armii tego kraju, to proszę o info... scany z książek itd.
Awatar użytkownika
von Carstein
Weteran

Posty: 690
Dołączenie: 28 Lut 2009, 15:00
Ostatnio był: 05 Kwi 2018, 12:01
Kozaki: 43

Re: Zagadki [historia mniej znana]

Postprzez Stalk3r w 03 Lip 2009, 00:28

Ja za to dam trochę inna zagadkę... Są tylko i wyłącznie projekty tej broni, nie ma prototypów.

Image
Le Slavic Untermensch
Awatar użytkownika
Stalk3r
Tropiciel

Posty: 314
Dołączenie: 18 Paź 2007, 14:00
Ostatnio był: 24 Cze 2016, 01:41
Miejscowość: Nowhere
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: Vintar BC
Kozaki: 2

PoprzedniaNastępna

Powróć do Prawie o wszystkim

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: svt07 oraz 9 gości