Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Tutaj dyskutujemy w tematach, które nie pasują do żadnej części S.T.A.L.K.E.R.'a.
Regulamin forum
Chcesz zadać pytanie lub masz problem? Napisz w tym dziale, a Twój temat na pewno zostanie usunięty.

Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez Cromm Cruac w 29 Mar 2011, 12:16

Na forum GSC pojawił sie ciekawy wpis dotyczący stanowiska GSC w sprawie modów do S.T.A.L.K.E.R.a. Przytoczę tu tłumaczenie z angielskiego posta Dona Reby (administratora forum GSC)

Mody (modyfikacje) gry komputerowej mogą być wykonywane przez osobę, która legalnie nabyła licencjonowaną kopię gry i wyłącznie do użytku na komputerze osoby wykonującej modyfikacje oraz osób, którym ta modyfikacja została udostępniona na zasadzie non-profit (n.p. za darmo w Internecie)

Oznacza to, że osoba tworząca mod do gry komputerowej może używać jej jedynie niekomercyjnie.

Autor moda zachowuje wszelkie prawa autorskie i wyłączne prawa do moda. Jednakże elementy użyte w procesie kreacji moda należą do ich twórców. Z tego powodu mod nie należy w pełni do autora modyfikacji, i nie posiada on pełnej kontroli nad nim (np. do zastosowań komercyjnych)

Nasza firma zezwala na niekomercyjne użycie modów do naszych gier. Jeżeli chcesz używać modów stworzonych dla naszych gier (jak np. seria S.T.A.L.K.E.R.) z inną grą musisz skontaktować się z jej producentem w celu uzyskania zezwolenia.


Tekst w wersji angielskiej na oficjalnym forum GSC. Pełny wątek w wersji rosyjskiej na oficjalnym forum GSC

Wątek dotyczy co prawda modyfikacji ale wszystkich i nie bardzo wiedziałem do której szufladki w sekcji Modyfikacje go wrzucić. Jeśli admin uzna, że warto to gdzieś przenieść to proszę bardzo.
Image

"Twoja opowieść mnie znudziła albowiem nie była o mnie" - Król Julian
Awatar użytkownika
Cromm Cruac
Modder

Posty: 2542
Dołączenie: 22 Sty 2010, 19:01
Ostatnio był: 01 Cze 2024, 23:08
Miejscowość: Londyn / Bielsko-Biała
Kozaki: 1077

Reklamy Google

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez impulse_101 w 30 Mar 2011, 12:02

Czyli osoby które robią moda do innych gier chcąc je upodobnić do stalkera muszą mieć pozwolenie GSC ....super, wiedzieli jak uprzykrzyć życie :facepalm:
Image
Awatar użytkownika
impulse_101
Legenda

Posty: 1305
Dołączenie: 20 Sty 2009, 16:47
Ostatnio był: 08 Lut 2020, 16:44
Frakcja: Czyste Niebo
Ulubiona broń: Viper 5
Kozaki: 275

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez jongwa w 30 Mar 2011, 13:41

Czyli np. STALKER mod do CounteR Strika 1.6 jest zrobiony nielegalnie i twórcy płacą taką samą karę jak za złamanie praw autorskich prawda?
"Мудрый человек однажды сказал: Тот, кто находится в состоянии войны с любовью к другим, это будет поражение врага я был ведущих войну, чтобы защитить семью защитить свой ​​дом-метро. Мы победили..."
Image

jongwa
Wygnany z Zony

Posty: 51
Dołączenie: 07 Paź 2010, 09:25
Ostatnio był: 10 Kwi 2011, 13:55
Miejscowość: Okolice Tomaszowa Lubelskiego
Frakcja: Bandyci
Ulubiona broń: SPSA14
Kozaki: -2

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez KoweK w 30 Mar 2011, 16:58

impulse_101 napisał(a):Czyli osoby które robią moda do innych gier chcąc je upodobnić do stalkera muszą mieć pozwolenie GSC ....super, wiedzieli jak uprzykrzyć życie :facepalm:

Gdzie to jest napisane? Albo nie dopatrzyłem, albo tego nie ma.
"kowunio jest stalkerem ubranym w sweter ochronny "wschód słońca" szukającym artefaktów w zonie szczecińskiej
legenda głosi, że zdołał ominąć korki i dostać się do centrum - żyły złota"

Wheeljack
Awatar użytkownika
KoweK
Główny Administrator

Posty: 5646
Dołączenie: 10 Cze 2005, 14:49
Ostatnio był: 07 Cze 2024, 23:29
Frakcja: Bandyci
Ulubiona broń: Vintar BC
Kozaki: 1471

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez smoq2 w 31 Mar 2011, 09:02

Chodzi generalnie o to, że każdy z nas może robić/używać modów do każdej gry wydanej przez GSC bez ograniczeń pod warunkiem, że mod rozpowszechniany jest bezpłatnie. Ostatni paragraf mówi ogólnie o tym, że polityka innej firmy może się różnić od GSC i np. jeżeli chciałoby się uruchomić moda do stalkera w innej grze (np. AMK w Call of Duty) to trzeba się pytać o pozwolenie twórców tej innej gry. Wiadomo, że nie ma to sensu i nikt nie będzie tego próbował, gdyż mod najzwyczajniej nie ruszy, ale biurokracja wymaga takich bubli.

Nie ma tu w każdym razie nic o "upodabnianiu" innych gier do stalkera, czy używaniu materiałów z innych gier w modach do stalkera.

A tak nawiązując... Słyszałem, że GSC pozwala na dowolne portowanie materiału pomiędzy ich produkcjami. Interesuje mnie jednak jakie jest ich stanowisko na temat takiego CryStalker, gdzie ich materiał leci do innej gry?
ImageImage
Awatar użytkownika
smoq2
Legenda

Posty: 1502
Dołączenie: 27 Cze 2010, 02:05
Ostatnio był: 09 Paź 2019, 06:35
Miejscowość: Wrocław/Zielona Góra
Frakcja: Czyste Niebo
Ulubiona broń: Chaser 13
Kozaki: 497

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez impulse_101 w 31 Mar 2011, 09:54

Dobra ja chyba źle to zrozumiałem :P Ale ogólnie to stwierdzenie jest jakieś mgliste:
Jeżeli chcesz używać modów stworzonych dla naszych gier (jak np. seria S.T.A.L.K.E.R.) z inną grą musisz skontaktować się z jej producentem w celu uzyskania zezwolenia.
No ciekawe jak mam wgrać np Lost Alpha do Half lifa? :facepalm:
Jedyne co by było możliwe to użycie modeli 3d i textur do stworzenia moda dla innej gry bo jak to inaczej rozumieć? :|
Image
Awatar użytkownika
impulse_101
Legenda

Posty: 1305
Dołączenie: 20 Sty 2009, 16:47
Ostatnio był: 08 Lut 2020, 16:44
Frakcja: Czyste Niebo
Ulubiona broń: Viper 5
Kozaki: 275

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez Cromm Cruac w 31 Mar 2011, 12:38

Tak jak napisałeś impulse. Nie chodzi tu chyba o bezpośrednie uruchomienie moda na silniku innej gry bo to niemożliwe a raczej o wykorzystaniu jego elementów (np. leveli z Lost Alpha w CryStalkerze albo modeli pancerzy w Falloucie). Możesz to zrobić o ile masz pozwolenie od CryTeka i Bethesdy. Taki prawny kruczek jak wspomniał smoq2.

Ja się zastanawiam nad czym innym. Jakie jest podejście GSC do sprawy modyfikowania silnika (dll, exe)? Nie mówie tu o crackach a o np. modyfikacja poprawiających wykorzystanie RAMu czy kart graficznych. Dez0wave zrobiło coś takiego dla Lost Alphy dzięki czemu można załadować znacznie większe mapy.
Image

"Twoja opowieść mnie znudziła albowiem nie była o mnie" - Król Julian
Awatar użytkownika
Cromm Cruac
Modder

Posty: 2542
Dołączenie: 22 Sty 2010, 19:01
Ostatnio był: 01 Cze 2024, 23:08
Miejscowość: Londyn / Bielsko-Biała
Kozaki: 1077

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez Ogon w 01 Kwi 2011, 19:55

Cromm Cruac napisał(a):Ja się zastanawiam nad czym innym. Jakie jest podejście GSC do sprawy modyfikowania silnika (dll, exe)? Nie mówie tu o crackach a o np. modyfikacja poprawiających wykorzystanie RAMu czy kart graficznych. Dez0wave zrobiło coś takiego dla Lost Alphy dzięki czemu można załadować znacznie większe mapy.

Oficjalnie to jest raczej nielegalne (chyba wspomniane jest to w którejś z sekcji EULA) ale developerzy/wydawcy zawsze przymykali na to oko a nawet wspierali. Najlepszym tego przykładem chyba będzie Gothic 3, gdzie twórcy nieoficjalnego patcha nie tylko dostali kod źródłowy gry ale też pieniądze od JoWooD.
Ogon
Kot

Posty: 13
Dołączenie: 26 Lis 2010, 21:09
Ostatnio był: 27 Kwi 2012, 02:28
Ulubiona broń: --
Kozaki: 0

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez utak3r w 19 Wrz 2011, 13:11

smoq2 napisał(a):Interesuje mnie jednak jakie jest ich stanowisko na temat takiego CryStalker, gdzie ich materiał leci do innej gry?


To raczej zostało ujęte w tekście. Oni na ten mod pozwalają. Pytanie, czy CryTek również? Dodatkowo, pozostaje sprawa właściciela tekstur, modeli itp. Większość z nich pozostaje pod jurysdykcją GSC.
Image
Awatar użytkownika
utak3r
Modder

Posty: 2200
Dołączenie: 11 Lis 2009, 18:15
Ostatnio był: 31 Lip 2023, 16:01
Miejscowość: Szczecin
Frakcja: Powinność
Ulubiona broń: GP 37
Kozaki: 376

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez Svarog w 03 Lis 2011, 09:17

Dla mnie rozumienie tego jest chyba oczywiste - jeśli mod do czegokolwiek zawiera artworki ze Stalkera, czy jakiekolwiek inne dane, to naturalnie prawa autorskie należą jak najbardziej do GSC.
Druga oczywista rzecz - mod modem, gra grą, mod nie działa samodzielnie, dlatego prawa autorskie zawsze będą należeć częściowo do producenta gry i kropka. Nikt nikomu życia nie uprzykrza. Wprost przeciwnie - całe to prawnicze blablabla jest po to, żeby wszystko było jasne, mody powstają jak najbardziej legalnie i mają "błogosławieństwo" GSC.

Z podobnymi sprawami mam do czynienia tworząc rozszerzenia do programów. Tworząc je godzę się na warunki opisane szczegółowo w licencji programu. Konkretnie w tym co ostatnio pisałem - istnieje ograniczenie do licencji na jakiej mogę je wydawać.

W interesie producenta jest wspierać mody i rozszerzenia. W przypadku Stalkera - mamy drugie, trzecie i kolejne życia produktu. A w przypadku LA - GSC może się bać :) Chłopaki z Dezowave ustawiają im poprzeczkę bardzo wysoko :)
Svarog
Kot

Posty: 20
Dołączenie: 11 Gru 2009, 22:25
Ostatnio był: 15 Cze 2012, 14:02
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: GP 37
Kozaki: 3

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez utak3r w 16 Lis 2011, 22:50

Svarog napisał(a):A w przypadku LA - GSC może się bać :) Chłopaki z Dezowave ustawiają im poprzeczkę bardzo wysoko :)


Fakt - chłopaki mogą pobić rekord GSC w czasie tworzenia - i legenda przepadnie... ostanie nam się ino Duke.
Image

Za ten post utak3r otrzymał następujące punkty reputacji:
Positive MatrixSTR.
Awatar użytkownika
utak3r
Modder

Posty: 2200
Dołączenie: 11 Lis 2009, 18:15
Ostatnio był: 31 Lip 2023, 16:01
Miejscowość: Szczecin
Frakcja: Powinność
Ulubiona broń: GP 37
Kozaki: 376

Re: Modyfikacje. Prawa modderów. Stanowisko GSC.

Postprzez KoweK w 16 Lis 2011, 23:07

Rzeczywiście... jeżeli LA wyjdzie w 2013, to czas tworzenia wynosiłby tyle samo, co SOC-a. :E
"kowunio jest stalkerem ubranym w sweter ochronny "wschód słońca" szukającym artefaktów w zonie szczecińskiej
legenda głosi, że zdołał ominąć korki i dostać się do centrum - żyły złota"

Wheeljack
Awatar użytkownika
KoweK
Główny Administrator

Posty: 5646
Dołączenie: 10 Cze 2005, 14:49
Ostatnio był: 07 Cze 2024, 23:29
Frakcja: Bandyci
Ulubiona broń: Vintar BC
Kozaki: 1471

Następna

Powróć do Ogólna dyskusja

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości