Do zmiany cen towarów i tego typu rzeczy nie potrzebujesz skryptować, to jest w configach.
Do robienia dialogów albo dialog_editor, albo ręczne kopanie w xml'ach - samego skryptowania bardzo mało.
Proste funkcje ogarniesz podpatrując skrypty ze stalkera.
Nie trzeba znać C++, żeby być dobrym w Lua.
Tutoriale:
http://www.lua.org/http://lua-users.org/wiki/http://www.tutorialspoint.com/lua/Do tego darmowy program Lua Edit 2010, choćby po to, żebyś sobie mógł syntax sprawdzać. Jak będziesz więcej umiał przyda się decoda (niestety nie darmowa).
Łopatologiczne wyjaśnienie - Lua nie zadziała całkowicie samodzielnie, bo z definicji ma obsługiwać coś, co już jakoś na czymś siedzi. Gugluj.
Poza tym - nie rozważaj, tylko napieraj. Najpierw zorientuj się w strukturze plików gry, zrób malutkiego modzika raz, drugi. Potem zobaczysz czy zabraknie Ci kodzenia, czy na Twoje potrzeby wystarczy Ci grzebanie w configach wszelkiej maści. Jeśli zabrkanie - napieraj dalej z Lua, podglądaj, podpytuj.